<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d9015870014348689968\x26blogName\x3dOnce+Upon+A+Time\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dSILVER\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttp://missnuradiyana.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://missnuradiyana.blogspot.com/\x26vt\x3d-7559586636618189299', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
Tulisan Hati ♥

Sunday, March 14, 2010 ♥
Dugaan ♥ 8:36 PM

Bismillahirrahmanirahim..

Hidup ni mmg tak dapat diduga..
lain yang kita plan lain yg jadi..
mmg benar .. Kita hanya mampu merancang..
tapi Allah yang akan menentukan..

kita hanya mampu buat yg terbaik agar
apa yg kita inginkan berjalan dengan lancar..
tp andai ada jua dugaan dan ujian yg mendatang..
kita kene tempuhi dengan sabar..

beberapa minggu yg lalu..
aku berhadapan dengan situasi
yg agak sukar bagi ku..

mungkin bg org lain..
masalah ini kecil saje..
tp aku yg melalui nya
ternyata sgt pahit..

telah aku cube memotivasikan diri
telah aku cube berfikiran positif
tp aku sbg manusia hina ini
tidak dpt lari drpd hasutan syaitan
yg membawa aku ke arah kekecewaan yg melampau
sehingga mengeluarkan kata2 yang tak sepatutnya
dikeluarkan..

aku menyesal..
aku kesal..
aku kecewa..
malah tidak sedikit pun luahan yg telah diludah itu
menyenangkan hati aku..

tapi benda dah berlaku..
terlajak perahu boleh berundur
terlajak kata buruk padahnya

apa aku boleh buat?
takde apa yg boleh aku buat..
keputusan sudah dibuat..
aku kene terima..
aku kene telan..
dan mengharapkan ada sinar di hujung terowong yg gelap ini..

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

Ya Allah.. ternyata Iman ku sangat rapuh dikala Kau memberi ku ujian yg tak seberapa ini.. aku tewas Ya Allah.. Kau lindungilah aku drpd hasutan syaitan ..


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216



Mmg aku sgt menyukainya.. tapi hanya KAU yang tahu adakah dia yg tercipta untuk ku..




Kepada kamu..
andai kamu sedang membaca..
Moga2 ikatan persahabatan yg bermula dengan bismillah
hanya berakhir dengan innalillah..

Thursday, December 3, 2009 ♥
cari makan ♥ 9:28 PM

Aku ingat lagi beberapa minggu yang lepas..
seorang kawan baik aku.. telah kehilangan emak nya..
emak nya meninggal setelah menderita dengan penyakit
barah payudara..

kesian dia..
dia dah jadi anak yatim piatu..
dia seorang yang baik hati..
tapi kadangkala kebaikkan nya
selalu disalah guna kan oleh org..

jadi.. aku dan nurul..
menziarahi dia di rumahnya Klang..
tujuan kami datang bukan untuk
pay respect atau apa..
tujuan hanya untuk menemani dia
kerana kami tahu she needed us..

sampai je kat rumah dia..
nampak sgt perubahan yg ketara...
dia dah kurus..
muka dia cengkung..
4 bulan dia berhenti kerja
samata2 mahu menjaga mak dia..
insyaAllah besar pahala dia kerana
tak semua org mampu membuat perngorbanan
yang mcm tu..

jadi.. aku dan nurul bermalam di sana..
kami mmg planning xnak sentuh langsung
makanan di rumah dia..
yelah.. dia dh jd anak yatim..
xkan kami nk makan harta dan makanan anak yatim..
tak terdaya untuk menyusahkan dia..

kononnya.. aku dan nurul mahu mempraktikkan
apa yg kami pelajari di kem ke dunia yg sebenar..
mmg sgt lapar.. tgk org makan..
jadi kami berjalan kaki sejauh
agak2 3 km cari kedai makan..
waktu senja.. kiri kanan hutan..
dugaan sungguh untuk melaksanakan hukum..

akhirnya jumpe lah kedai burger..
selesai makan..
patah balik ke rumah dia
3 km lagik..

pada malam nya..
makcik2 dia mcm menyedari
kami tak menyentuh langsung makanan di rumah..
tetibe je makcik dia ckp..
tu semua guna duit makcik2..
x sentuh langsung duit arwah dan anak2 yatim tersebut..
malah.. apa yg di makan.. di masak di luar..
barulah kami menjamah sedikit..

esok nya.. baru mereka mahu masak di rumah..
sebelum mereka berbuat mcm tu..
aku dan nurul meminta diri
untuk pulang..




aku dan nurul

Kemaafan ♥ 8:10 PM

Perkara yang paling susah untuk dilakukan adalah sebuah pengorbanan..
kenapa org susah sgt untuk berkorban?
kerana berkorban bukan sahaja melibatkan
perlakuan , tetapi juga perasaan..

rata-rata orang yang punyai sifat amarah dan dendam..
semua nya kerana.. tidak mampu untuk membuat korban perasaan..

aku mulai sedar betapa korban perasaan ini
mampu membuatkan jiwa kita tenang..
aku ingat lagi pakcik aku menjelaskan
konsep ini kepada kakak aku..

aku sekadar tumpang mendengar..
dan tiba-tiba aku tertarik dengan apa
yang disampaikan olehnya..

bila perkara berlaku tak seperti yang kita harapkan..
pasti akan melahirkan perasaan tidak puas hati
jiwa tak tenteram memikirkannya..

tapi.. andai kata kita sanggup mengorbankan
ego kita.. hasutan dendam dlm jiwa kita..
nescaya.. Allah kurnia kan ketenangan..

bukah kah sudah disebut bahawa sabar itu
separuh daripada iman.. dan lengkap lah iman kita
jika kita redha..tawakal.. dan menerima seadaanya
ujian dari Allah SWT .

Semua manusia itu tak sempurna..
kita semua datang dengan pakej yg sama..
baik dan buruk...

tidak kisah lah dari segi penampilan luaran nya mcm mana..
tidak kisah lah jika masyarakat memandang individu itu seorang
yang baik dan berbudi pekerti.. Yang perlu diambil kisah
adalah pandangan Allah thadap kita.. setinggi mana darjat kita
di sisi nya..

makin tinggi ilmu agama seseorang..
makin hebat ujian yang akan diterima..
perkara ini mmg selalu berlaku..

selalu tgk berita..
imam itu mencabul..
ulamak itu ini begitu begini..

kerana ilmu agama yang terlalu tinggi
ujian juga sgt tinggi
tetapi kenapa berlaku juga perkara yang tidak diingini?
kerana Ilmu tanpa Amalan tiada guna nya..

contoh :

1) Semua tahu.. Rambut wanita itu aurat.. tp ramai juga yg masih enggan
melindunginya..
2) Semua tahu.. neraka itu wujud.. tp ramai juga yg tidak mahu bertaubat..
3) Semua tahu Solat itu penting... tapi ramai juga yang mengabaikan nya...

mereka tahu.. tp mereka tidak mengamalkan nya.. jadi tiada gunalah ilmu didada..

memang sejak kebelakangan ini..
aku berada di sudut iman yg rapuh..
perasaan amarah yg sgt tinggi terhadap seseorang..

ambil masa juga untuk mereda kan..
malah.. belum sepenuh nya terubat..

jadi.. aku korban kan perasaan marah ini..
buang masa aku membencinya..
kerana aku yakin dengan kuasa Allah..
biarlah Allah yang membalas kelakuan nya..
jika tiada balasan didunia..
akhirat menanti dia...

malah..
aku turut bersimpati..
kerana aku pernah memandang tinggi pd dia..
pada aku.. dialah satu2 nya didalam keluarga ku
yang aku rasa ilmu sgt penuh didada..
tetapi Alhamdulilah..
Allah membuka mata ku menunjukkan bahawa
dia juga manusia.. tidak sempurna..

Thursday, November 12, 2009 ♥
Jgn Ketawa ♥ 10:27 PM















Sunday, November 8, 2009 ♥
Kerana Sehelai Bulu Mata ♥ 9:19 PM




Kerana Sehelai Bulu Mata

Diceritakan di hari pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang
diadili. Dia dituduh bersalah kerana mensia-siakan hidupnya di dunia utk
berbuat maksiat. Namun begitu dia berkeras membantah, "Tidak demi langit dan
bumi,sungguh tidak benar. saya x pernah malakukan perkara itu..."


"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul2 telah menjerumuskan dirimu sendiri
ke dalam dosa "

Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu merenung segenap penjuru ruang yg
ada. Kemudian dia pun menyanggah, "mana saksi2 yg engkau maksudkan? disini
tiada sesiapa melainkan aku dan suaramu sahaja."

Jawab malaikat, "INilah saksi-saksimu. ...."

Tiba2 mata berbicara, "Saya yg memandang,"

disusuli dengan telinga, "Saya yg mendengar perkara itu"

Hidung pun tidak ketinggalan, "Saya yg mencium"

Bibir pun mengaku dengan slumbernye, "Saya yg merayu"

Lidah menambah dengan berani, "Saya yang menjilat dan menghisap"

Tangan tanpa malu meneruskan, "Saya yang meraba dan meramas"

Kaki pula menyusul, "Saya yg berjalan dan berlari semasa itu"


"Nah kalau dibiarkan kesemua anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang
perbuatan aibmu," ujar malaikat. Orang tersebut x dapat membuka sanggahnya
lagi. Ia berputus asa dan amat berduka kerana sebentar lagi ia akan dihumban ke
dalam neraka jahannam.. Padahal ia amat berharap agar segala perbuatan jahatnya
dapat diselindungi. Tatkala dia sedang dilanda kesedihan, tiba-tiba terdengar
satu suara yg amat lembut dari sehelai bulu mata berbunyi, " Saya pun ingin
mengangkat sumpah untuk menjadi saksi dalam perkara ini." Malaikat menjawab
dengan tenang, "Silakan wahai bulu mata"

"Terus terang sahaja, menjelang ajalnya pada satu malam yang hening, aku pernah
dibasahi dengan juraian air mata penyesalan mengenangkan segala perbuatan keji
yang telah dilakukan. Bukankah rasulnya telah berjanji, apabila ada seora ng
hamba yang ingin bertaubat, walaupun sehelai bulu mata sahaja yg dibasahi
dengan air mata, demikian itu diharamkan dirinya dari ancaman api neraka?
MAka,
saya sehelai bulu mata, berani tampil sebagai saksi bahawa dia telah bertaubat
sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan
segera dihantar ke syurga:

"Lihatlah hamba Allah ini masuk syurga kerana pertolongan bulu mata.."

Kerinduan ♥ 7:30 PM

Assalamualaikum all..
feels great to be home..
just got back from camp..

kem minggu ni kem PRS Poly-tech S.A
dah 2 kali dorang berurus dgn kami..
alhamdulilah maybe mereka puas hati dgn
kerja kami pd kem pertama yg dulu..

tp x byk org yg sama..
byk peserta baru.. muda2 lagik..
tp apa2 pun mmg besh coz
mereka sgt spoting n bijak..

skang mereka tgh struggle for the final..
so gud luck adik2 ku syg..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



tak lupe gak kat adik2 KJ..
windu korang.. istiqamah lah dlm
perubahan yg adik2 lakukan..
ingat lah.. bila2 adik2 rasa
xde sapa2 yg memahami adik2..
zde sape2 yg bersama dgn adik2 dlm menempuh ujian..
Allah ada disisi ok..

andai perlukan nasihat n dorongan..
kami di kem ada..
moga2 ukhwah yg terjalin dgn lafaz bismillah..
hanya berakhir dgn ungkapan innalilah..

rindu sgt kat kwn2..
nk lepak sama2..
nk borak2 n updating..
dgn huda..anis..noni.. and nurul..
windu sgt kat korang..

bila masing2 dah keje..
susah sgt nk jumpe kan..
lepas rindu kat sms je la..
kdg2 jumpe kat kem..

looking forward to melawat noni
sabtu akan dtg ni..
kat hospital sg buluh..
mak dia x sehat..
kesian dia..
bhenti keje semata2 nk jaga mak..
besar pahala ko noni..
byk2 bersabar k..

i love my girls!

Tuesday, October 6, 2009 ♥
Keje Giler ♥ 7:39 PM

Hari ni adalah hari ke-2 aku keje kat Lawfirm tu..
keje sini mmg lain.. at first.. selalunyer 1st week keje..
xde keje sgt.. byk rileks je.. tp kali ni lain..
1st day keje dah balik lambat..

masa apply keje hr tu..
tak silap aku.. aku dpt admin..
bila dh masuk.. rupa2nyer aku admin & akaun..

so..aku ada 2 bos.. Sharon and Catherine..
dua2 baik sgt.. tp aku duduk dekat ngan catherine..
Lawfirm aku ni deal wit saman menyaman and loan..
kaitan bisnes la..

dr luar company tu nmpak tersergam indah..
bila dh masuk dalam.. penuh dengan fail..
fail drpd tahun 90-an smpai skang bertimbun2..
x nampak mana org dah..

staf ramai cina n melayu.. india x ramai sgt..
so basically aku handle office management la..
bills, statement , benda2 calculation , jadual
perjalanan despatch , fax and mcm2.. x menang tgn beb..

sharon n catherine plak.. asal lalu depan meja aku je..
kasik fail baru .. kasik keje baru..
asal satu keje siap.. dtg lagi keje baru..
mmg x sedar masa bergerak..
rehat pukul 1 smpai 2.. terkejar2 aku
nk mkn n solat sekali..

bukan xnak curi tulang..
1st aku baru lagik..
2nd kat sana semua org sgt menepati masa..
jadi kene ikut rentak dorang lah..

esok..catherine ckp nk ajar aku benda baru..
hmm..bertambah lagik la keje aku..
not complaining.. but i love it..
sedar2 dah bleh balik.. itu pun
kalau keje dah siap..

adios~!



Nurul.Ain.Diyana ♥
♥ The girl that i used to be

Nurul.Ain.Diyana
Twenty-two years old
I dont care about being like
What i care is winning

A very random & hyper girl who
is a CrazyLover of Animal and poem♥

Tied down to motivational task & was assigned
to be a part time facilitator - LOL.

Music is definitely part of me.


Singing is my passion tho i ruin the song.

Add me at Myspace - xoxo_ain@yahoo.com
Add me at Tagged - Same email as above
Add me on Facebook - Nuradiyana1901@yahoo.com
i also have YM - xoxo_ain@yahoo.com
This Face Im wearing ♥
♥ Me Myself



Footprints ♥
♥ Speakings


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu , dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu , padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." al-baqarah ayat 216



Adores ♥
♥ Loves

Girlfriends
is what she adores most.
They are her SuperGirlf.

Poetry
is part of her life.

Shopping sprees
with her girlfriends are time when they
can crap together.

Yearns ♥
♥ i want

- Lose weight!
- Skin Of The Day
- Electric blue/red cardigan!
- Litle Miss Sunshine Tee
- I Love My Boyf tee! ♥
- More outings with my girls!
- New pair of shoes & boots
- 170cm tall!
- Holidays!
- Black Eyeliner!
Flyaways ♥
♥ heartaching leavings

My Motivator
My Guidance
My Designer
My Advisor
My Political Advisor
My General View
My Shawl Shop
Archives ♥
♥ Beautiful memories

` December 2008 ` January 2009 ` February 2009 ` March 2009 ` April 2009 ` May 2009 ` June 2009 ` August 2009 ` September 2009 ` October 2009 ` November 2009 ` December 2009 ` March 2010
♥'d
♥ Designer

This blogskin is uniquely designed by : xjacquelynn
Downloaded my fonts from : DaFonts